To Use a Mountain
Trots presenteerde president Ronald Reagan in 1982 een plan om al het hoogradioactief afval van de VS voor tienduizend jaar op één plek op te slaan. Het grootste probleem rond kernenergie en atoomwapens zou daarmee zijn opgelost. Uit overheidsdocumenten uit die tijd blijkt dat de geologie van de zes potentiële locaties verspreid door het land uitvoerig is geanalyseerd. Maar voor de bewoners en hun geschiedenis was bij het maken van de plannen geen oog.
De papieren werkelijkheid speelt een belangrijke rol in de vormgeving en het ritme van deze film. De zielloze logica van dit beleidsplan steekt schril af tegen de realiteit van de zeer uiteenlopende gemeenschappen die zich tegen de komst van de kernopslag hebben verzet. In het verleden kregen zij al te maken met landonteigening, slavernij, nucleaire testen, winning van grondstoffen, vervuiling door industrie en landbouw. Geen wonder dat ze de plannen van de overheid wantrouwden.
Datavisualisaties en even esthetische als angstwekkende archiefopnamen onmlijsten de indrukwekkende interviews met inwoners, die duidelijk maken hoe hun levens met het land vervlochten zijn.