Whispers in the Woods
Op hoeveel manieren kan zonlicht door laaghangende mist breken? Hoe vaak kun je kijken naar wolken die hele bossen langzaam omarmen? Eindeloos, weet bekroond natuurfotograaf en -filmer Vincent Munier.
Na IDFA-hit The Velvet Queen (2021), waarin hij in het Tibetaans Hoogland op zoek ging naar de uiterst schuwe sneeuwluipaard, is hij terug met een nieuwe, even adembenemende en hoopvolle natuurfilm. Ditmaal zoekt hij het veel dichter bij huis, in de bossen van de Vogezen. Van jongs af aan was de jonge Vincent er al te vinden. Van zijn vader leerde hij er alles over de natuur: hoe te kijken, en vooral hoe te luisteren.
Inmiddels is Vincents zoon van de leeftijd die hij toen had. We volgen de drie generaties Munier in de uitgestrekte bossen. Wachtend en kijkend, de stilte slechts onderbroken door hun gefluister. Er zijn bronstige herten, koddige jonge uilen. ’s Avonds bij het kaarslicht vertellen ze elkaar verhalen. De laatste keer dat opa een auerhoen zag bijvoorbeeld, of een sterk verhaal over een lynx. Heerlijk om naar te luisteren en, gelukkig voor ons, gestaafd met schitterende beelden.