Queer As Punk
Queer zijn in Maleisië brengt aanzienlijke risico’s met zich mee. In het islamitische land is afwijken van de heteronorm strafbaar, dus kunnen genderfluïde mensen alleen in subculturen zichzelf zijn. In de muziekscene bijvoorbeeld, waar de queer punkband Shh…Diam! (Maleis voor ‘bek dicht’) voor de leden een zelfgekozen familie vormt.
De Maleise regisseur Yihwen Chen volgt een drietal van hen, leadzanger Faris en muzikanten Yon en Yoyo, tijdens een periode van jaren waarin het politieke landschap van Maleisië lijkt te veranderen. Ondanks de repressie durven de drie op het podium onbeschaamd zichzelf te zijn, en hun waarheden het publiek in te slingeren met veel energie, intelligentie en inktzwarte humor. Er zijn discussies over politiek, coming-out, hormonen, transitie, muziek, liefde en vriendschap.
We zien de band naar het buitenland reizen voor optredens, en ook de coronapandemie wordt gedocumenteerd – een zoveelste hindernis voor de band. Desondanks voeren optimisme en moed de boventoon in Queer as Punk, dat getuigt van de kracht van (eigen)liefde en de onstuitbare drang om jezelf te zijn.