The Travelers
In 2015 slaagde de jonge David Bingong uit Kameroen erin de zwaarbewaakte grens tussen Marokko en Spanje over te steken. Daarmee begon zijn verblijf in Europa. En kon hij de basis leggen om – net als zovelen van zijn generatie – zijn familie financieel te ondersteunen. Bingong filmde destijds de enorme inspanningen die hij en andere ‘voyageurs' uit Afrikaanse landen zich getroosten om hun doel te bereiken.
The Travelers ontstond tien jaar later als een montage van die ontberingen. Het is een rauw verslag, balancerend tussen wanhoop en vastberadenheid. Geïmproviseerde liedjes vertellen het verhaal. Over hoe de jonge mannen in de bossen slapen om niet opgepakt te worden. Hoe hun illegale tentenkampen in brand worden gestoken. De migranten bespreken de bestorming van het grenshek bij Ceuta alsof het een militaire operatie is. Niet zo gek, want serieus letsel ligt op de loer; bij een enkele poging vallen tientallen doden.
Met zijn camera legde Bingong zijn metgezellen vast, van wie velen Europa nooit zouden halen. Het maakt zijn film tot een ooggetuigenverslag vanuit de frontlinie van de vluchtelingencrisis.