My Armenian Phantoms
Tamara Stepanyan dacht alle tijd te hebben om belangrijke levensgesprekken met haar vader te voeren. Na zijn plotselinge overlijden in 2020 zocht ze die connectie in de vele opnamen die er van hem zijn overgebleven. Vigen Stepanyan was een beroemd toneel- en filmacteur, vooral ten tijde van de Armeense Socialistische Sovjetrepubliek.
Na de herwonnen onafhankelijkheid van Armenië in 1991 verhuisde het gezin Stepanyan naar Libanon, waar Tamara opgroeide en filmmaker werd. Nu keert ze terug naar haar geboorteland en duikt ze in de Armeense filmarchieven, vol beelden die haar vader, Tamara en haar land hebben gevormd.
Aan de hand van Armeense filmklassiekers, documentaires en homevideo’s tekent ze het verhaal op van een complex en veerkrachtig land met een roerige geschiedenis: een genocide, aardbevingen en de inlijving in de Sovjet-Unie. De poëtische reeks aan archiefmateriaal wordt begeleid door de dialoog die Tamara voert met de geest van haar vader, over historische gebeurtenissen, zijn nalatenschap, hun band, haar toekomst, de rol van vrouwen in de filmwereld en wat het betekent om Armeens te zijn.