Pacific Vein
Wat als je een portret zou moeten maken van onze samenleving? Hoe zou dat eruitzien? Pacific Vein neemt je mee op een tour door dat schilderij.
Alsof we in een toeristentreintje zitten, passeren we allerlei apocalyptische landschappen. We zien wat er van de westerse cultuur is geworden en wat er na verloop van tijd van zal overblijven. De mensen, gebouwen, activiteiten en symbolen die we zien roepen een gevoel van vervreemding op. Alles is licht en kleurrijk, maar het lijkt op de een of andere manier niet in orde. Bekende merklogo’s staan op elk gebouw. Beroemdheden presenteren een tv-show, terwijl in een hoek iemand mediteert. Een hond speelt buiten te midden van een woestenij van moderne rotzooi. Stukken vlees liggen verspreid over de grond, een vrouw doet oefeningen met een gigantische yogabal.
De kunstenaar Ulu Braun heeft zijn portret volgestopt met allerlei verwijzingen: naar klimaatverandering, overconsumptie, mediagebruik, de obsessie met onszelf, zelfzorg, digitalisering, hippies, daklozen, bewakingscamera’s, het leger, wapens, Elon Musk, Billie Eilish, kunst. Alles is er om geconsumeerd te worden.