The Broken R
Ricardo Ruales Eguiguren heeft, net als zijn vader, het Treacher Collins Syndroom. Door deze genetisch overdraagbare gelaatsaandoening ziet hij er anders uit en kon hij jarenlang de letter ‘r’ niet uitspreken. Het leidde ertoe dat hij zich stilhield. Thuis werd er sowieso weinig gesproken. Niet over de aandoening in de familie, maar ook niet over het feit dat hij gay is.
In dit intieme, persoonlijke filmessay keert de dertiger terug naar zijn ouderlijk huis. Nog steeds is het stil aan de keukentafel. Hij observeert zijn ouders met zijn camera, soms zelfs heimelijk. In de voice-over vertelt hij over een jeugd gedomineerd door afwijzing en operaties, en over de complexe band met zijn ouders. En hij vraagt zich hardop af: waarom leek zijn vader nooit last te hebben van zijn afwijking?
In The Broken R reflecteert de filmmaker op zijn verleden, bevraagt hij familiebanden, en gaat hij op zoek naar zijn identiteit en eigen stem. Zijn karakteristieke video-opnamen, die op de geluidsband vergezeld gaan van introspectieve mijmeringen, vragen en conclusies, wisselt hij af met beelden van de elementen en de natuur.