A Brief History of Chasing Storms
In Tornado Alley, de bijnaam van een gordel die door het midwesten van de Verenigde Staten loopt, moeten inwoners omgaan met de verwoestende kracht van steeds hevigere stormen. Filmmaker Curtis Miller groeide zelf op in tornadogebied en maakt een roadtrip langs locaties in Oklahoma, Kansas en Texas waar het natuurgeweld heeft huisgehouden. En treft er, naast verdriet om de vele slachtoffers en de verbijsterende omvang van de schade, ook fascinatie en een aanstekelijk soort tornadocultuur.
Hij bezoekt lokale musea en ontmoet ooggetuigen, lokale autoriteiten en een paar tornadojagers, van wie sommigen al decennialang trachten om de logica van de wervelstormen te doorgronden. Met behulp van archiefmateriaal, waaronder de allereerste foto van een tornado uit 1884, toont de film de culturele en economische impact van deze stormen.
De Hollywood-verbeelding van het natuurgeweld speelt een belangrijke rol voor de inwoners van het dunbevolkte gebied, die zich gesterkt voelen door films als The Wizard of Oz en Twister. Intussen hoopt de filmmaker op het hoogst haalbare: zelf een tornado vastleggen.