Matabeleland
Twintig jaar geleden verliet Chris Zimbabwe om een nieuwe start te kunnen maken, maar nog altijd worstelt hij. Werk in Botswana is zwaar en onderbetaald, talloze familieleden blijven aan hem trekken. Hij is ervan overtuigd dat de tegenslagen van zijn familie het gevolg zijn van een vloek, die verband houdt met een trauma dat hij al decennia met zich meedraagt.
Nyasha Kandandara’s eerste lange documentaire is vernoemd naar de regio in Zimbabwe die berucht werd door operatie Gukurahundi. Onder het regime van president Robert Mugabe werden tussen 1983 en 1987 meer dan 20.000 Ndebele vermoord in Matabeleland, onder wie de vader van Chris. Een eervolle begrafenis is er nooit geweest; Chris gelooft dat zijn vaders geest de familie dwarszit.
Het nieuwsbericht over Mugabes dood haalt Chris’ oude wonden weer open. En zo ontstaat een portret van een rusteloze man, gevangen in zijn eigen frustraties zolang hij zijn wrede familiegeschiedenis niet onder ogen ziet. Vleugjes humor en pakkende muziek zorgen dat Matabeleland nooit topzwaar wordt. Want ondanks confronterende momenten gaat deze film uiteindelijk vooral over herstel, vooruitgang en naastenliefde.