Seeds
Achter in rammelende pick-uptrucks wordt de oogst van de dag weggevoerd – een emmer pecannoten, enorme watermeloenen, knollen en aardappelen. Tijdens het oogsten vult de lucht zich met katoenpluis. In contemplatieve zwart-witbeelden volgt Seeds het ritme van het dagelijks leven van Afro-Amerikaanse boeren in het diepe zuiden van de Verenigde Staten. Hun boerderijen, onderscheiden met het officiële erfgoedcertificaat Centennial Farm, zijn al meer dan honderd jaar in handen van dezelfde families. Maar hoelang het land nog behouden kan blijven voor de kleine gemeenschap is de vraag.
In 1910 bezat de zwarte gemeenschap in deze regio naar schatting 6,5 miljoen hectare grond. Nu is daar nog slechts een fractie van over. Terwijl witte boeren in de omgeving moeiteloos toegang hebben tot financiering, strijden zwarte boeren tegen discriminatie en armoede. Al improviserend knopen ze de eindjes aan elkaar.
Regisseur en cinematograaf Brittany Shyne schetst met haar debuutfilm – winnaar van de American Documentary Award op het filmfestival van Sundance – een poëtisch, maar ook schrijnend portret van een kwetsbaar bestaan.