Op 30 november 1999 bereiden ruim 40.000 demonstranten acties voor in Seattle, Washington rondom de conferentie van de nog jonge Wereldhandelsorganisatie, een ministerstop over internationale handel. De actievoerders komen vanuit diverse politieke hoeken – links en rechts, progressief en conservatief – en staan voor uiteenlopende belangen, van arbeidsrechten tot milieubescherming.
Ian Bell reconstrueert deze vierdaagse gebeurtenis aan de hand van nieuwsuitzendingen, homevideo’s, persconferenties en outtakes. Het resultaat is een indrukwekkend verslag, samengesteld uit zo’n duizend uur beeldmateriaal en zonder commentaar gemonteerd tot een vloeiend verhaal.
De straten van Seattle vullen zich massaal met demonstranten, sommigen gewapend met videocamera’s. Enkelen ketenen zich vast aan betonnen containers. Ook topmannen in trenchcoats en handhavers met korte lontjes worden gevolgd. Zo legt WTO/99 een gedenkwaardige gebeurtenis vast die indringend het onvermogen van de geïndustrialiseerde wereld blootlegde om klimaatverandering en arbeidsrechten aan te pakken, evenals de toenemende staatsagressie in de VS.