The Archive: Queer Nigerians
Op homoseksualiteit staan in Nigeria gevangenisstraffen tot veertien jaar, behalve in sommige noordelijke provincies, waar de doodstraf door steniging geldt. Wie zichzelf gunt in vrijheid te leven en lief te hebben, doet er beter aan het land te ontvluchten. De vijf Nigerianen om wier getuigenissen deze aangrijpende, experimentele documentaire is opgebouwd, zijn in Engeland neergestreken. Ze leggen hun biografieën en daarmee hun bestaan vast in een audioarchief. Simisolaoluwa Akande verbeeldt hun woorden in een poëtische collage van metaforen.
Op één punt is Nigeria toch inclusiever dan Engeland: in het Yoruba, de taal van een van de grootste etnische groeperingen in Nigeria, bestaat er geen onderscheid tussen ‘hij’ en ‘zij’, maar is er alleen sprake van ‘hen’.
Luminous presenteert een breed scala aan stijlen en formalistische benaderingen, van observerend tot persoonlijk en experimenteel.