Orwell: 2+2=5
“Big Brother is watching you” – het had vandaag bedacht kunnen zijn. Maar George Orwell (pseudoniem van Eric Arthur Blair) schreef het al in zijn in 1949 gepubliceerde dystopische satire 1984. Hij had een profetische blik, wat Raoul Peck benadrukt in deze documentaire, die hij op vergelijkbare wijze opbouwt als zijn James Baldwin-film I Am Not Your Negro (2016).
Met dagboekfragmenten en brieven laat Peck Orwell zelf (een stemrol van acteur Damian Lewis) terugblikken op zijn leven: zijn jeugdige ervaringen met de klassenmaatschappij, zijn betrokkenheid bij de Spaanse Burgeroorlog en zijn verblijf op het Schotse eiland Jura, waar hij kort voor zijn dood 1984 schreef. Zijn persoonlijke herinneringen worden geïllustreerd met fragmenten uit verfilmingen van Animal Farm en 1984.
Dit is het fundament voor een overvloed aan beelden van ontwikkelingen op allerlei plekken in de wereld van WOII tot nu, de tijd van deepfake en nieuw totalitarisme. Van Trumps leugens tot Poetins ‘speciale militaire operatie’ en andere hedendaagse Newspeak.