Broken English
Hoe wordt een cultureel icoon herinnerd? Die vraag vormt het fundament voor het Ministry of Not Forgetting, de fictieve nieuwe overheidsinstelling waaraan deze enerverende hybride film ontspruit. In het geval van zangeres Marianne Faithfull is er nogal wat te corrigeren aan de mythevorming, besluiten de ambtenaren, gespeeld door Tilda Swinton en George MacKay. Waar Faithfull vooral herinnerd wordt als “de muze van Mick Jagger”, zoekt het ministerie eerherstel voor haar eigen, ongeëvenaarde kunstenaarschap.
Faithfull werkte tot kort voor haar overlijden in januari 2025 zelf intensief mee aan het maken van de film, waarbij ze – zoals ze dat haar hele leven heeft gedaan – bepaald geen blad voor de mond neemt. Het resultaat is juist door de eigenzinnige kunstgrepen een uitermate intiem portret van een leven dat werd gevormd door roem en tragedie, door inspiratie en roddelpers.
Er zijn bijrollen voor muzikale compagnons als Nick Cave en Warren Ellis. Maar bovenal is dit een portret van de onverzettelijke rebel Marianne Faithfull, die even nietsontziend als innemend afscheid van ons neemt.