Obscure Night – “Ain’t I a child?”
In Parijs zwerft een groepje illegaal gemigreerde Marokkaanse jongens rond de hoopgevende verlichte Eiffeltoren, op zoek naar de ultieme kans op een betere toekomst ergens in Europa. In stemmige zwart-witbeelden volgt de camera van dichtbij hun dagelijks leven, dat vooral bestaat uit overleven op straat. Er worden schimmige handeltjes bedreven, zakken gerold, winkels beroofd en toeristen bestolen.
Gezeten op de warme metroroosters vertellen de jongens (die rond de 16 jaar oud zijn en soms al jaren door Europa trekken) over de gevaarlijke overtocht van Marokko via Spanje, hun ervaringen met de politie, gevangenissen, verblijfsvergunningen en asielzoekerscentra. Ze wegen hun kansen en delen adviezen. Wordt het Berlijn? Barcelona? Milaan?
Deze film vormt het derde deel van een drieluik van de Franse regisseur Sylvain George, die in zijn werk al vaker stilstaat bij de problemen van minderjarige migranten. Hij volgde vanaf de Spaanse enclave Melilla in Noord-Marokko de reizen van deze jonge mannen zonder papieren, die rondzwerven langs de grenzen en door de steden van Europa.