Notes of a True Criminal
Alexander Rodnyansky verhaalt in Notes of a True Criminal over de geschiedenis van zijn thuisland Oekraïne, waarin agressie een terugkerende beproeving is. De titel verwijst speels naar zijn veroordeling door de Russische rechtbank, nadat hij zich openlijk had uitgesproken tegen de oorlog. Zijn film is een persoonlijk pleidooi tegen het onrecht dat Oekraïners al jaren moeten verduren.
Aan de hand van eigen opnamen en materiaal uit het familiearchief en wetenschapsdocumentaires reist Rodnyansky door belangrijke momenten in de Oekraïense historie. Met de Russische invasie van 2022 als begin- en eindpunt verbindt hij gebeurtenissen als de massamoord bij het ravijn van Babi Jar (1941) en de modderstroomramp (1961), met de kernramp van Tsjernobyl (1986) en het terugtrekken van het Sovjetleger uit Oost-Duitsland (1990).
In 2022 verdedigen soldaten hun land, waar een aspirant-cameraman zijn tijd aan de frontlinie documenteert, een jongvolwassene laatste filmpjes naar zijn geliefde stuurt en een teruggekeerde gevangene van appels droomt. Het laat zien dat de decennialange strijd tegen agressie in Oekraïne vandaag de dag nog onverminderd wordt gevoerd.