The Attachment
Guinaw-Rails, de wijk in de Senegalese hoofdstad Dakar waar Mamadou Khouma Gueye opgroeide, is een buurt met complexe problematiek en armoede, maar ook een gemeenschap vol verbondenheid. Nu wordt de buurt, waar zijn moeder nog altijd woont en diepgeworteld is, platgegooid voor de aanleg van de Dakar Regional Express Train. Bewoners worden lukraak naar elders verbannen, zonder inspraak, zonder de beloofde vergoeding.
Wrang contrasterend met de flitsende promotiefilms van de overheid, filmt Gueye hoe zijn moeder haar spullen inpakt en door al half neergehaalde straten stiefelt, het dreigende geluid van sloophamers op de achtergrond. Ooit was ze een politiek activist, maar inmiddels kampt ze met gezondheidsproblemen en raakt ze de strijd moe. Al schemeren haar kracht, wijsheid en humor altijd door.
Gueye documenteert de plek zoals hij ooit was en inmiddels is, maar maakt via zijn lens ook een sterke connectie met zijn moeder. Zo wordt deze maatschappijkritische film over onrecht en scheve machtsverhoudingen ook een persoonlijke kroniek, met zijn moeder als centrale heldin.