My Undesirable Friends: Part I – Last Air in Moscow
Vier maanden voor de grootschalige Russische invasie van Oekraïne reist de in de Sovjet-Unie geboren Amerikaanse filmmaker Julia Loktev naar Moskou om een documentaire te maken over jonge vrouwelijke journalisten die door Poetins regime als ‘buitenlandse agenten’ zijn bestempeld. In hun werk, voor onder andere Ruslands laatste onafhankelijke televisiezender TV Rain, krijgen ze te maken met draconische regels en de constante dreiging van gevangenisstraf – met een verzonnen overtreding kan de overheid hun elk moment het zwijgen opleggen. Meerdere vakgenoten zijn al vermoord.
Loktev katapulteert je midden in de levens van deze bevlogen vrouwen. De hechte groep komt regelmatig bijeen aan de keukentafel om de toenemende repressie te bespreken, terwijl de risico’s van hun werk én het belang ervan telkens toenemen. Zo laat ze van dichtbij zien hoe autoritarisme werkt en in korte tijd gevaarlijk kan escaleren, terwijl intussen het gewone leven door lijkt te gaan.